zondag 8 mei 2011

Marathonervaringen van oud-profvoetballer Rob Soffers

Rob Soffers, 45 jaar, de marathon.
Na mijn lange voetballoopbaan heb ik besloten om te gaan hardlopen met als
doel om 3x een marathon te lopen. Inmiddels loop ik 2 jaar en heb reeds 2
marathons achter de rug. Vorig en dit jaar in Rotterdam.
Ik heb altijd al bewondering gehad voor de marathon en omdat ik als
voetballer zelf vaak in de winter en vooral zomers ging hardlopen, had ik
een redelijke basis om mee te starten. Ik loop voornamelijk voor mijn
plezier, maar heb wel degelijk richttijden waarvan ik denk dat die voor
mij haalbaar zijn. Daarom loop ik 3x in de week en altijd alleen, zodat
ik alles goed kan plannen en mijn eigen tempo kan lopen. Ik denk vaak
tijdens de training al aan de volgende training of wedstrijd, dus is het
voor mij geen straf om te moeten gaan trainen. Ook bij slecht weer gaat
de training dus altijd door! Daarin ben ik heel gedisciplineerd en dat
kost me geen moeite. Ik luister wel naar mijn lichaam, dus tijdens een

training kan ik de afstand nog verkorten of ben ik vooraf niet helemaal
fit, neem ik een extra rustdag. Dat 'l
uisteren' is heel belangrijk en dat
heb ik inmiddels ook flink bijgeleerd. Vorig liep ik mijn trainingen ook
te vaak te snel, waardoor de arbeid/rust verhouding niet juist was.
Ondanks alle dingen die je bijleert, heb ik al wel gemerkt dat de marathon
een apart verhaal is. Het leukste vind ik de wedstrijden die ik meeloop.
Meestal 10km, 15km of de halve marathon en daar zit meestal een ruime
maand tussen. Die loop ik meestal naar mijn mogelijkheden en dat houdt
in zo'n 40min./63min./90min. over die afstanden. In aanloop naar Rotterdam
liep ik 3x een 30km-loop. Wedstrijd in 2.14.30u en 2 trainingen in 2.18.00u.
Mijn eerste marathon liep ik in 3.24.30u en was het vooral de laatste 7km
afzien, want ik had toen nog nooit meer dan 1x de 30km gelopen. Richttijd
was toen 3.15.00u en tot de 35km liep ik redelijk op schema. Daarna was
het op karakter uitlopen, steeds langzamer maar t lukte zonder te wandelen.
Dit jaar was ik een stuk ervarener en beter voorbereid. Maar het ergste
wat je mee kunt maken (misschien ook wel het mooiste binnen deze sport) is,
als het tijdens de loop niet zo gaat als verwacht. Ik liep tot de 25km
perfect op schema, maar merkte al dat mijn benen niet echt vooruit wilden.
Hierdoor werden de laatste 12km een lange barre tocht (wel in t zonnetje)
en vervloog het schema van km tot km. Met ongeveer 5km wandelen erbij kwam
ik in 3.49.00 door de finish. Dat was voor mij allang niet meer belangrijk.
In de marathon kan het op kleine dingen aankomen en aangezien ik op vrij
nieuwe schoenen liep en ook nog een ander model, misschien ook nog de veters iets te strak aangetrokken, denk ik dat mede daardoor mijn benen compleet verzuurden, beginnende bij de voeten, langzaam naar de bovenbenen. Dan gaat er echt vanalles door je hoofd en achteraf zou ik deze marathon nooit
uitgelopen hebben!! Dom, maar weer iets bijgeleerd. Na een week was ik
alweer vrolijk aan het trainen, op nieuwe schoenen, maar met mijn eigen vertrouwde model...
Nu plan ik een tweetal halve marathons die ik in 90min. wil hardlopen en dan mijn 3e marathon eind september in Berlijn. Maar misschien wordt dat dan echt mijn eerste die ik naar alle tevredenheid uit ga lopen. Mede door mijn ervaringen weet ik dat ik die dan met veel plezier in 3u15m kan finishen. Deze keer gaat het me lukken!
Mijn tip voor anderen (beginners) is voornamelijk dat je goed aanvoelt om
tijdens het trainen en misschien wel tijdens een wedstrijd op tijd te stoppen. Niet doorgaan als je lichaam en geest het eigenlijk niet willen.
De volgende dag of de volgende keer gaat het dan namelijk weer een stuk beter en zo blijf je fit en heb je veel plezier in deze mooie loopsport.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten